Plastic Identificatie Tool
 
 
Kunstwerken
Self-Heterotopia – Catching Up with Self, Hüseyin Bahri Alptekin, 1991 – 2007
Collectie Van Abbemuseum
Wandsculptuur, 300 x 800 cm

MATERIAAL
Diverse materialen

BESCHRIJVING
Het kunstwerk van Alptekin is een driedimensionale wandcollage, samengesteld uit 136 elementen, die allemaal apart aan de muur worden opgehangen. Deze 136 delen zijn in zichzelf ook kleine samenstellingen van gevonden voorwerpen, speelgoed en allerlei lijsten met foto’s of afbeeldingen. Veel onderdelen bestaan uit plastic materiaal van verschillende herkomst en leeftijd.

Self-Heterotopia, Catching Up with Self is gerelateerd aan het concept ‘Heterotopia’ van filosoof en sociaal theoreticus Michel Foucault. Foucault: “De heterotopie is in staat om op een enkele werkelijke plek meerdere ruimten, meerdere plaatsen naast elkaar te zetten die in wezen onverenigbaar zijn.” Dit werk van Alptekin is ook te begrijpen als een vorm van zelfonderzoek. Met ‘Self-Heterotopia’ lijkt hij een methode te hebben ontwikkeld om kennis – over zichzelf gesitueerd in de wereld – inzichtelijk te maken.

Specifiek Plastic
RIGIDE
Shuttle: Polyethyleen (PE)
Fotolijsten: Polystyreen (PS)
Poppenhoofd: Weekgemaakt Polyvinylchloride (PVP-P)
Brillenglazen: Polymethylmethacrylaat (PMMA)
Schaaltje blaasbalg: Melamine formaldehyde (MF)

ELASTOMEREN
Flippers: Natuurrubber (NR)
Blaasbalg toeter: Natuurrubber (NR)
Coating handschoen: Synthetisch rubber (SR)
Shuttle dop: Synthetisch rubber (SR)

Hüseyin Bahri Alptekin (Turkije, 1957- 2007) studeerde kunstfilosofie en sociologie in Ankara en Parijs. De installatie Self-Heterotopia, Catching Up with Self bestaat uit voorwerpen en beeldmateriaal dat Alptekin over een periode van 16 jaar verzamelde tijdens zijn vele reizen door Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Elk voorwerp herbergt andere verhalen en getuigt van Alptekins aandacht voor en nieuwsgierigheid naar de wereld. Tegelijkertijd zijn het voor hem voorwerpen waar zijn eigen herinneringen achter schuilgaan en die samen als het ware een deel van zijn leven documenteren.

CONDITIE
Bij aankoop van het kunstwerk in 2008, bestond er al veroudering bij een aantal plastic onderdelen. Sommige elementen zijn gerestaureerd. De materiaal veroudering per kunststof voorwerp is bepalend voor toekomstige opslag en eventuele restauratie of vervanging.

TENTOONSTELLEN EN OPSLAG
Bij expositie worden alle 136 elementen apart in een vaststaande rangschikking aan de muur gehangen. De montage aan de muur vraagt om een oplossing op maat per onderdeel. Een lijstje of bord kan aan een ophangpunt worden opgehangen, terwijl kleine (lichtgewicht) voorwerpen zonder ophangsysteem met klittenbandstrips worden bevestigd aan de museumwand.

Tijdens opslag liggen alle 136 elementen horizontaal op systeemplaten waarop per onderdeel een passende ruimte kan worden afgebakend met kleine tussenschotten, bekleed met museumschuim. De zwaartekracht die op onderdelen of verbinding staat bij tentoonstellen aan de muur wordt zo beperkt tot de periodes van tentoonstellen.

Alle onderdelen worden op legborden in een eurocontainer (metalen rolcontainer) geplaatst. Per situatie (o.a. afhankelijk van de wand) kan het zijn dat het ophangsysteem per object moet worden vervangen of aangepast.


Plastics
Melamine Formaldehyde (MF)
Natuurrubber (NR)
Polyethyleen (PE)
Polymethylmethacrylaat (PMMA)
Polystyreen (PS)
Weekgemaakt Polyvinylchloride (PVC - P)
Synthetisch Rubber (SR)


PREVENTIEF CONSERVERINGSADVIES
De hoeveelheid aan verschillende (plastic) onderdelen maakt dit object tot een uitdaging. Er kan voor worden gekozen om dezelfde soorten plastics bij elkaar te verpakken en daarvoor de juiste preventieve conserveringsmaatregelen aan te houden. Een voorbeeld is het zuurstofvrij verpakken van de rubberen objecten. Klik op de plastics voor de specifieke richtlijnen.